کد خبر: ۸۵۲۲۲۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
استاندار کردستان آتش جنگل‌های مریوان را دولت خاموش کرد

آتش در جنگل‌های مریوان| فعالین محیط زیست: اقدامات نهاد‌های دولتی بیشتر نمایشی بود

جمعی از فعالین محیط زیست مریوانی در یک گفتگوی تلفنی مشترک با آفتاب‌نیوز در نظراتی کاملاً متفاوت ضمن «نمایشی خواندن بسیاری از اقدامات ارگان‌های دولتی» اظهار کردند که این مردم شهر مریوان و روستا‌های اطراف بودند که بدون هیچ آموزش خاصی و با هر آنچه که در دست داشتند به میان شعله‌های آتش رفتند و در این بین چندین نفر نیز مجروع شدند. این فعالین نقش هلیکوپتر در مهار آتش را ناچیز خوانده و به گفته یکی از آن‌ها دغدغه برخی مدیران دولتی که از محل آتش‌سوزی بازدید کردند بیشتر آن بود که از حضور خود فیلم و عکس تهیه کنند و نهاد‌های نظامی نیز کمکی ارائه نکردند. به گفته آن‌ها بیشتر دمنده‌ها جهت خاموش کردن آتش با پول مردم و خیرین خریداری شد و تنها پس از تلاش‌های بسیار چند دمنده از سوی دولت تامین گردید.
آتش در جنگل‌های مریوان| فعالین محیط زیست: اقدامات نهاد‌های دولتی بیشتر نمایشی بود
آفتاب‌‌نیوز :

هیرش سعیدیان: تصاویر کودکان، زنان و مردانی که با حداقل امکانات و گاهاً با شاخه‌های درختان در تلاش هستند تا شعله‌های آتش در جنگل‌های مریوان را خاموش کنند، در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی بسیار واکنش‌برانگیز بود.

بهزاد شریفی‌پور مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان، گستره آتش سوزی را ۱۶۵ هکتار اعلام کرد و در یک مصاحبه نقش ۱۲ دمنده اضافی را که استاندار کردستان ارسال نموده بود را در اطفای حریق " بسیار موثر" عنوان کرد. شریفی‌پور و چند مسئول استانی دیگر در مصاحبه‌های مختلف بر نقش پررنگ سازمان‌های دولتی در مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها تاکید کردند.

با این همه جمعی از فعالین محیط زیست مریوانی در یک گفتگوی تلفنی مشترک با آفتاب‌نیوز در نظراتی کاملاً متفاوت ضمن «نمایشی خواندن بسیاری از اقدامات ارگان‌های دولتی» اظهار کردند که این مردم شهر مریوان و روستا‌های اطراف بودند که بدون هیچ آموزش خاصی و با هر آنچه که در دست داشتند به میان شعله‌های آتش رفتند و در این بین چندین نفر نیز مجروع شدند. این فعالین نقش هلیکوپتر در مهار آتش را ناچیز خوانده و به گفته یکی از آن‌ها دغدغه برخی مدیران دولتی که از محل آتش‌سوزی بازدید کردند بیشتر آن بود که از حضور خود فیلم و عکس تهیه کنند و نهاد‌های نظامی نیز کمکی ارائه نکردند. به گفته آن‌ها بیشتر دمنده‌ها جهت خاموش کردن آتش با پول مردم و خیرین خریداری شد و تنها پس از تلاش‌های بسیار چند دمنده از سوی دولت تامین گردید.

بهزاد انگورج رئیس سابق سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در خصوص حضور مردم مریوان در اطفای حریق جنگ‌ها به آفتاب‌نیوز گفت: اینگونه مدیریت خاموش کردن آتش جنگل از اساس غلط است، مردمی که آموزش ندیده‌اند و با پیچیدگی‌های خاموش کردن آتش در چنین محیطی آشنا نیستند اصلاً نباید به محدوده آتش وارد شوند و این سازمان‌های دولتی و افراد متخصص هستند که باید حریق را مهار کنند. حتماً باید کارکنان سازمان جنگل‌ها دوره‌های آموزشی لازم را بگذرانند و آتش را خاموش کنند، متاسفانه اکنون هیچ چیز سر جای خود قرار ندارد و ما حتی یک طرح مدون جنگلداری در کشور نداریم، امکانات مناسب هم وجود ندارد.

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان نیز در پاسخ به سوالی در مورد گلایه فعالین محیط زیست و اقدامات انجام گرفته به آفتاب‌نیوز گفت: این دولت بود که آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان را خاموش کرد، امسال در آموزش گروه‌های مردمی کار بی‌سابقه‌ای صورت گرفت، پیش از این چنین اتفاقی صورت نگرفته بود. در واقع دوره‌های آموزشی برای اطفای حریق برای مردم برگزار شد. در خصوص آتش‌سوزی در جنگل‌های مریوان نیز هماهنگی‌های لازم صورت گرفت و هلیکوپتر از دو روز قبل در مریوان مستقر بود، اگر هلیکوپتر آب‌پاش در مریوان مستقر نمی‌شد، قاعدتاً آتش‌سوزی تا کنون خاموش نمی‌شد.

استاندار در پاسخ به منتقدانی که معتقد هستند مردم خود آتش را خاموش کرده و دستگاه‌های اجرایی کمک چندانی ارائه نکرده‌اند، افزود: این صحت ندارد، گروه‌های مردمی شبانه‌روز پای کار بودند و کمک کردند، ولی معنی این مسئله این نیست که مسئولان کاری نکردند، مدیران ما مانند مدیر منابع طبیعی، مدیر بحران و فرماندار کل مدت بر روی مسئله آتش‌سوزی در جنگل‌های مریوان متمرکز بودند. برای اولین بار برای آنکه وقت تلف نشود و هلیکوپتر مجبور نشود برای سوختگیری به سنندج بازگردد، سوخت هلیکوپتر  را به مریوان منتقل کردیم و سوختگیری در آنجا انجام شد که اقدام کم‌نظیری بود. گروه‌های مردمی دمنده در اختیار داشتند که بخشی را خیرین کمک کردند و بخشی را نیز دولت در اختیار آن‌ها قرار داد. تنها دستگاه نردبان هیدرولیک استان نیز از شهرداری سنندج اعزام شد. در واقع تمام تجهیزات و امکاناتی که امکان انتقال داشت را به مریوان منتقل کردیم. مسیر‌های صعب‌البور آتش‌سوزی غیر از هلیکوپتر هیچ‌گونه امکان ورودی نداشت. در حال حاضر نیز آتش مهار شده است و چه بسا اگر هلیکوپتر نمی‌رفت آتش‌سوزی مهار نمی‌شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
0
8
تمام کار های دولت نمایشی است فقط این یکی نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
0
8
نهادهای دولتی چند روز بفکر آتش سوزی در یونان هستند به ایران کاری ندارند.
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
10
0
ننگ بر شما اصلاحاتی ها که فقط با غرض و مرض حرف می زنید!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین